Foto: Víťazka Ceny Dionýza Ilkoviča 2019 Zdenka Baxová na hodine fyziky.

Vybrané úspechy slovenských žiakov na medzinárodných prírodovedných olympiádach a postupových súťažiach v školskom roku 2018/2019

Priezvisko a menoNázov školyDosiahnutý úspech
Medzinárodná chemická olympiáda (ICHO), Francúzsko, 309 súťažiacich/80 krajín
Kovács AndrejGymnázium Jura Hronca, Bratislavazlatá medaila
Rukovanský PeterGymnázium Nové Zámkyzlatá medaila
Chovanec MichalGymnázium V. B. Nedožerského, Prievidzastrieborná medaila
Novák SamuelGymnázium, Poštová 9, Košicestrieborná medaila
Medzinárodná fyzikálna olympiáda (IPhO), Izrael, 362 súťažiacich/78 krajín
Doboš RonaldGymnázium, Poštová 9, Košicestrieborná medaila
Dujava JonášSPŠ elektrotechnická, Prešovstrieborná medaila
Rakúsky turnaj mladých fyzikov (AYPT), Rakúsko, 14 družstiev/9 krajín
Hegeduš Henrich1. súkromné gymnázium, Bratislavazlatá medaila
Mešter MarošGymnázium, Poštová 9, Košicezlatá medaila
Palič MichalGymnázium Jura Hronca, Bratislavazlatá medaila
Európska fyzikálna olympiáda (EuPhO), Lotyšsko, 173 súťažiacich/ 35 krajín
Dujava JonášSPŠ elektrotechnická, Prešovzlatá medaila
Doboš RonaldGymnázium, Poštová 9, Košicestrieborná medaila
Zdroj: IUVENTA

Pre chémiu sa nadchol už na základnej škole. Keď mal 11, začal chodiť na krúžok a postupne sa do nej zamiloval. „Veľmi ma bavia experimenty. Je skvelé, keď môžem zisťovať, prečo niečo funguje alebo naopak nefunguje,“ hovorí Peter Rukovanský, ktorý dnes študuje prírodné vedy na Univerzite v Cambridgei.

Ešte minulý školský rok bol Peter žiakom Gymnázia v Nových Zámkoch. Pripravoval sa tu aj na Medzinárodnú chemickú olympiádu, z ktorej si priniesol zlatú medailu. „Vôbec som to nečakal. Myslel som si, že pri takom obrovskom počte ľudí sa určite nájde niekto, komu to vyjde lepšie. Ale bol to, samozrejme, skvelý pocit,“ popisuje Peter.

Ostatné kolo sa konalo v Paríži a zúčastnilo sa ho viac ako 300 žiakov z 80 krajín. Spolu s Petrom priniesol zlatú medailu aj ďalší slovenskí žiak – Andrej Kovács z Gymnázia Jura Hronca v Bratislave a zvyšní dvaja členovia slovenskej výpravy získali striebro. V poradí medailovej úspešnosti tak Slovensko zažilo historicky najlepší výsledok.

Ide pritom len o jednu z olympiád, v ktorej slovenskí žiaci v minulom školskom roku zabodovali. Celkovo z nich priniesli presne 50 medailí, z toho 9 zlatých, 18 strieborných a 23 bronzových.

„Počet medailí, hlavne tých zlatých, má stúpajúcu tendenciu, čo ma veľmi teší. Na druhej strane však treba povedať, že to nie je vďaka systému, ale napriek nemu,“ hodnotí predseda poroty Ceny Dionýza Ilkoviča a vedecký pracovník Slovenskej akadémie vied Martin Plesch.

Úspechy stoja na nadšení učiteľov

Slovenskí žiaci majú podľa Martina Plescha potenciál získať ich aj viac. Problémom je, že výučba prírodných vied je na školách najmä po reforme veľmi slabá. Hodín je málo, sylaby sú nabité, a tak sa učivo častokrát prechádza neporiadne. Tí, ktorí sa chcú vzdelávať viac, sú odkázaní na krúžky či iné mimoškolské aktivity. Rovnako samotná podpora olympiád je zo strany štátu podľa Plescha slabá.

 „Tieto výsledky sú postavené na nadšení a nasadení individuálnych učiteľov, ktorí pripravujú žiakov a organizujú súťaže nad rámec svojej práce,“ dodáva Martin Plesch.

Šťastie na výnimočnú a obetavú učiteľku mal aj Peter Rukovanský. Do chémie sa zamiloval vďaka profesorke Monike Gaucznerovej. „Často hovorieval, že ho bavia farbičky. Najradšej mal také pokusy, pri ktorých dochádzalo k zmene sfarbenia a hneď chcel vedieť prečo,“ spomína pani profesorka. Za svoju 25 ročnú prax pripravila na súťaže stovky žiakov, s ktorými neváhala stráviť svoj voľný čas alebo ich odviesť vlastným autom, ak sa nemali ako dopraviť. „Robím to preto, lebo verím, že z nich niečo bude. Možno to poviem s pátosom, ale skutočne verím, že raz vymyslia liek na rakovinu alebo niečo podobné.“ „Keby nebolo jej, asi by som sa chémii nevenoval toľko. Vie skutočne vzbudiť nadšenie,“ dodáva Peter Rukovanský.

Vyzdvihujú ich prácu

Podobne obetavý prístup má aj Pavol Kubinec, ktorý v minulom školskom roku pripravoval okrem iných aj Henricha Hegeduša – člena tímu, ktorý na Rakúskom turnaji mladých fyzikov získal zlatú medailu.

„Hlavne pred olympiádami tomu človek musí venovať veľa voľného času. Pravidelne mi to vychádza na 3 až 4 víkendy, počas ktorých zostávam so žiakmi v škole a pripravujeme sa,“ opisuje Pavol Kubinec, ktorý bol v roku 2017 za svoju mimoškolskú aktivitu zaradený medzi finalistov Ceny Dionýza Ilkoviča. Cieľom ocenenia je vyzdvihnúť a oceniť prácu obetavých učiteľov, ktorí sa rozvoju talentovaných žiakov venujú aj vo svojom voľnom čase.

„Zo skúsenosti môžem povedať, že pre učiteľov, ktorí ho získali, to bolo ohromné ocenenie. Väčšinou sú už zmierení s tým, že za desiatky rokov svojej práce získajú vďaku maximálne svojho priameho okolia, takže ak získajú takéto verejné ocenenie, sú zväčša ohromení,“ vysvetľuje predseda poroty Ceny Dionýza Ilkoviča Martin Plesch.